... bludné stíny ...

Walter Benjamin začátkem minulého století napsal, že vynálezy fotografie a kinematografie
sebou - spolu s tím, co vynesly na světlo - přinesly "nepřítomnost stínu".

Dvě uměny zničily živoucí auru hry světla a stínu v přírodě. Fotografové kromě techniky
osvětlování a kromě slova "záběr" přinesli také slovo "ostrost" označující jasnost obrysu
lidí na "negativech".

Záběr - zábor - strhl závoj stínu, jenž zahaloval tělesnost. Uchvátil to, co si lidé
předtím jen představovali.

Zeslabil nejasnost vzdáleností obklopující obnažující se tělo.

Prosvětlil přítmí, které tělo chystající se k milování ve zdrženlivosti, nebo ostychu postupně
překonávalo, nežli se oddalo stínu, v němž se skrývala rozkoš.


                                                                                                       Pascal Quignard - Bludné stíny                                                                                


                                                                             Tři grácie pro V.V.H.
                   

Komentáře